Followers

My Nuffnang

About Me

My photo
Saya Mrs Sallehudin a.k.a Mimis Ingin menjadi penulis belog tegar ~huu~ Mr. Sallehudin ialah suami saya yang dicintai :)

Time

Visitor


widget

Search This Blog

Powered By Blogger

Wednesday, November 30, 2011

Bridesmaids

Salam Rabu..
Hari ni kebanyakkan bloggers akan tulis title untuk entry Wordless Wednesday. Sebenarnya dan secara jujurnya saya tak faham kenapa ada wordless Wednesday? Kenapa tak ada wordless Monday ke.. Tuesday ke.. ok lah pape aje lah.. Mukadimah aje ni.. hikhik..

Hari ni saya meng'google' lagi dan tengok tentang bridesmaid. Saya ni agak 'blur' jugak apa dan kenapa bridesmaid sampai tujuh lapan orang... 

The bridesmaids are members of the bride's wedding party in a wedding. A bridesmaid is typically a young woman, and often a close friend or sister. She attends to the bride on the day of a wedding or marriage ceremony. Traditionally, bridesmaids were chosen from unwed young women of marriageable age.
The principal bridesmaid, if one is so designated, may be called the chief bridesmaid or maid of honor if she is unmarried, or the matron of honor if she is married. A junior bridesmaid is a girl who is clearly too young to be marriageable, but who is included as an honorary bridesmaid.
Often there is more than one bridesmaid: in modern times the bride chooses how many to ask. Historically, no person of status went out unattended, and the size of the retinue was closely calculated to be appropriate to the family's social status. A large group of bridesmaids provided an opportunity for showing off the family's social status and wealth. Today, the number of bridesmaids in a wedding party is dependent on many variables, including a bride's preferences, the size of her family, and the number of attendants her partner would like to have as well.
The male equivalent is the groomsman, or usher.
In some countries, such as Norway, it is customary for bridesmaids to be small children rather than grown women. They may carry flowers during the wedding procession, and pose with the married couple in bridal photos.

OOoooOooooo...


Ok.. ok... sekarang pun saya planning macam nak ada jugak bridesmaids ni. Paling banyak 9 orang dan paling sikit mungkin 6 orang. Mana saya nak cari minimun 6 orang ni? Tadi saya baru aje invite beberapa rakan dan jiran tetangga untuk jadi bridesmaids saya. Setakat ni dah dua orang reply yang sudi menjadi bridesmaids saya. Million thankssss.... happy... 


Apa fungsi bridesmaids saya nanti?
1. Diorang ni akan mengiringi saya dan duduk bersama-sama saya semasa majlis akad nikah nanti.
2. Tolong bawa barang saya macam kad pengenalan, hp, tisu dan apa saja yang berkaitan ke masjid (sebab saya nikah kat masjid)
3. Kalau dulang hantaran nak dibawa ke masjid, bridesmaid lah yang akan membawanya...
4. Bergambar bersama saya semasa sessi fotoshoot.. time ni diorang boleh gediks2...


Apa habuan yang mereka perolehi?
Sebut pasal habuan/upah pulak.... Saya akan sediakan sepasang kain untuk bridesmaids saya tempah. Design baju terpulang lah diorang nak buat baju kurung ke, kurung moden ke, dress ke, kebaya ke.. janji cantik dan nampak seragam. Aksesori pula saya akan fikirkan apa aksesori yang sesuai untuk mereka yang tidak bertudung dan bertudung...





Saya nak bridesmaid ni pada hari nikah saja sebab masa majlis bersanding saya cuma perlukan seorang pengapit lelaki dan seorang pengapit perempuan. Dan lagi... saya dah lantik dua orang sepupu cilik untuk jadi flower girl. So bridesmaids saya letakkan pada hari nikah saja.. Saya mahu bridesmaids saya sama-sama happy meraikan hari bahagia saya memandangkan dua orang yang dah confirm tu adalah rakan sekolah masa tingkatan 1 dan 2...

So.. hopefully adalah 6 hingga 9 orang rakan-rakan yang telah dijemput sudi memenuhi impian saya dan sama-sama meraikan hari kegembiraan saya nanti....

p/s: dah ada dua orang yang dah reply. Total sekarang jadi 4 orang dah.. yeahh..

No comments:

Post a Comment