Followers

My Nuffnang

About Me

My photo
Saya Mrs Sallehudin a.k.a Mimis Ingin menjadi penulis belog tegar ~huu~ Mr. Sallehudin ialah suami saya yang dicintai :)

Time

Visitor


widget

Search This Blog

Loading...

Saturday, May 5, 2012

Saturday Lunch : Sotong masak Kunyit & Cendawan Goreng Tepung

Happy Saturday semua...
Ada yang kerja ke hari ni? Selamat berkerja dan kerjalah dengan cemerlang. (ucapan tu khas untuk mereka yang bekerja pada hari Sabtu saja)

Semenjak jadi isteri ni, I suka sangat nak masak-masak dan cuba masakan baru. Dulu tak pernah langsung I beli buku resepi tapi sekarang ni rajin pulak beli majalah resepi keluaran setiap bulan.
Hari ni lunch me & Mr. Sallehudin ialah sotong masak kunyit dan cendawan goreng tepung.

Sotong ni I beli petang semalam kat kedai runcit tapi kedai tu ada jugak jual ikan, ayam, sotong, udang dll
I beli empat ekor sotong tapi pilih yang agak besar jugak. Then, I beli jugak sayur kancang panjang.


Sotong masak kunyit ni simple aje. Tak taulah orang lain masak macam manakan tapi for me senang aje..
Mula-mula tumis bawang putih & bawang merah sampai naik bau. Masukkan sedikit air. Masukkan serbuk kunyit dan masak lagi. Then, I masukkan garam dan sedikit ajinomoto. Pastu masukkan sotong dan kacang panjang. dan masak lagi.. Cili merah pun masukkan juga. So nampak laa cantik sikit sebab ada warna merah


This is my first time I masak masakan berasaskan goreng tepung dan menjadi. Sebelum ni I dah try wat udang goreng tepung or sotong goreng tepung tapi tak pernah jadi. Sotong or udang tak melekat kat tepung.  Tapi kali ni I wat cendawan menjadi pulak. Alhamdulilah. Rasanya pun not bad  :)


okies. After this nak mengemas dapur pulak. Actually nak tukar susun atur kabinet dapur. Dan orang yang perlu membantu saya adalah Mr. Sallehudin.
Chayoookkk!!

No comments:

Post a Comment