Followers

My Nuffnang

About Me

My photo
Saya Mrs Sallehudin a.k.a Mimis Ingin menjadi penulis belog tegar ~huu~ Mr. Sallehudin ialah suami saya yang dicintai :)

Time

Visitor


widget

Search This Blog

Powered By Blogger

Tuesday, May 15, 2012

Rutin Harian Sekarang

Salam pagi... dan how are you all my blog readers. 
Firstly terima kasih kepada mereka-mereka yang sudi membaca coretan blog saya yang tak seberapa ni. Maklumlaa saya ni kejap-kejap bersemangat tulis blog.. kejap-kejap malas pulak...

Alhamdulilah..
walaupun saya dah berhenti kerja tapi kerja saya dirumah tak pernah berhenti. Rutin sebagai suri rumah juga sibuk dan penat sama seperti rutin pekerja makan gaji. Tapi kehidupan sekarang lebih relax dan tenang selepas berhenti kerja dengan kerabat diraja tu.. Yerr... sebelum ni saya berkerja sebagai Assistant PA kepada salah seorang kerabat diraja. Anak kepada salah seorang bekas yang di Pertua Agong dulu... Sangat stresss kalau korang nak tau. Selalu kita dengar ungkapan 'Raja Berjiwa Rakyat' atau 'Mesra rakyat' tapi semuanya indah khabar dari rupa ajee... Tak tau laa raja negeri yang lain macam mana perangai kan.. tapi Raja yang saya kerja ni... alahai... malas lah nak cakap.. paham sendiri aje lah...

Okey.. saya bukan nak cerita pasal raja ni tapi saya nak cerita rutin harian saya dirumah. Walaupun dah tak berkerja dan tak menempuh kesesakan jalan raya sekarang ni, tapi saya tetap bangun awal setiap hari. Macam nak pergi kerja jugak. Tapi kali ni saya siapkan breakfast untuk suami dan buat nasi goreng. sebab suami selalu nak tapau nasi pergi kerja.

Selepas suami keluar kerja, saya pun start sapu sampah seluruh rumah, kemas dapur, kalau ada baju kotor kenalah basuh baju. Untuk pengetahuan saya basuh guna tangan yer, rumah saya takde mesin basuh :p
Pastu sidai kain, sapu kat garage kalau ada sampah. Kalau ada tempahan cupcakes or fancy cookies or apam polkadot saya siapkan tempahan customer. Kalau tak de tempahan saya nonton tv aje. Tapi sekarang ni sejak saya offer servis candy buffet alhamdulilah rezeki ada ajee.. setiap minggu ada tempahan. So bila dah penuh tempahan candy buffet ni, saya pun sibuk juga wat preparation untuk semua customer yang booking candy buffet ni. Kekadang saya check email manalaa tau kot ada customer send email request quotation. 

Saya beli barang dapur dua hari sekali. Contohnya macam ayam or ikan or daging. Kalau dah takde barang-barang nak masak saya kluar pergi beli barang-barang. Kadang-kadang pergi beli kat pasar segar kat rumah je atau pun kadang-kadang keluar pergi Giant Sekyen 13 Shah Alam. 

Pukul 3pm.. saya dah start potong bawang, prepare ramuan untuk masak. Pukul 4pm saya dah start masak. kadang-kadang tu pening kepala tak tau nak masak ape.. Bukak laa buku resepi untuk carik ilham. Suami tak kisah makan lauk ape pun tak pe.. Dia lagi suka telur. So kadang-kadang saya buat telur ayam masak lemak cili api, sambal telur atau telur dadar.. hahahaa.. Masak kari ni dia kurang minat sangat. Selain telur ada jugak saya masak ayam masak kicap, ikan masak kicap, pajeri nenas, sambal ikan bilis, nasi lemak, nasi ayam... (cadang ari ni nak wat speghetty aje lah). 

Suami akan sampai rumah kol 6.30pm. Dia sampai kami pun makan sama-sama. Selalunya tengah hari saya tak makan nasi. Makan ajee apa-apa yang ada. Roti ke.. biskut ke... sebab nak makan sama-sama dengan suami. So harapan saya semoga akan jadi kurus sikit. hihihi.. yerlaa dulu time kerja saya makan nasi dua kali sehari. tengah hari dan malam lepas balik kerja. Sekarang jadual makan nasi saya pukul 6.30pm. Selalunya lepas makan nasi memang kenyang dan melentang depan TV laa sambil nonton drama Seindah Sakura.. hihihi..

Tapi sebelum tidur suami akan lapar balik. huhu.. So dah lewat-lewat macam ni saya selalu wat roti telur jer untuk dia dengan sediakan teh o atau milo panas. Sebelum tido saya akan check email lagi sekali, kot ada email dari customer ke... Kalau ada email saya reply dulu email diorang. kalau takde saya pun masuk tido jugak.

Macam tu lah rutin harian saya setiap hari. Memang padat giler. Walau pun dok kat rumah ajee kerja tetap kerja. Tambahan pulak memang saya ada buat bisnes cupcakes & candy buffet ni. Insyallah, kalau ada rezeki, saya nak kembangkan lagi bisnes dengan provide service cradle untuk majlis akikah dan servis pelamin. Insyallah....

Owhh.. sekarang ni saya tengah giler practise wat macarons. Ini macarons yang saya buat petang semalam. Nanti nak wat kaler lain pulak. :p


Okies.. banyak lagi kerja nak wat ni.. 
Adiossss...

p/s: I luv u cukkk...

2 comments: