Followers

My Nuffnang

About Me

My photo
Saya Mrs Sallehudin a.k.a Mimis Ingin menjadi penulis belog tegar ~huu~ Mr. Sallehudin ialah suami saya yang dicintai :)

Time

Visitor


widget

Search This Blog

Powered By Blogger

Sunday, June 9, 2013

Speghety Bawang Putih

Hai babe..
How are you? And happy Sunday ye..

Siapa yang suka speghety sila angkat tangan  :) Yerr.. saya memang suka amat dengan speghety especially speghety bolognoise. Dulu kala before I pandai masak.. ~hee~ I google cara-cara memasak speghety bolognoise ni. Rupanya tak laa susah sangat kan.. Senang umpama memetik jari saja.. ~ekeke~

Lama kelamaan I terfikir why not I cuba masak speghety selain dari bolognoise. So.. my first trial untuk speghety goreng tidak menghampakan. Its is coll goreng? I pun tak sure nak bagi nama ape sebabnya cara masakannya tidaklah sepenuhnya menggunakan teknik goreng.


Mula-mula rendamlah speghety anda sehingga lembut. Sambil itu boleh juga merebus udang. 
Didalam kuali panaskan minyak. I menggunakan minyak jagung. Kemudian tumiskan bahan lain iaitu bawang merah + bawang putih. Masukkan pula cili kisar  + sos cili + sos tomato. Speghety yang telah lembut sepenuhnya dimasukkan kedalam kuali dan gaulkan sama rata dengan cili dan sos tadi. Campurkan sedikit garam. I mahukan speghety yang ada rasa bau yang agak menarik. I masukkan bawang putih yang dicincang halus. Gaulkan dan akhir sekali taburkan sedikit serbuk lada hitam. Pastikan tidak mengoreng terlalu lama speghety tersebut.


Kemudian cepat-cepat angkat speghety yang telah dimasak ke dalam pinggan. Buatlah telur goreng pecah kemudian taburkan diatas menu speghety. Kemudian boleh laa dimakan.  :)


Resepi : (1 orang makan)
:: Speghety
:: seulas bawang merah dipotong halus
:: 4 ulas bawang putih dipotong halus (2 ulas diawal masakan & 2 ulas diakhir masakan)
:: 1 sudu besar cili kisar
:: 1 sudu besar sos cili
:: 1 sudu besar sos tomato
:: Serbuk lada hitam

Kalau uolls nak tau sedap or tak bolehlah mencuba... Ok.. I namakan speghety bawang putih sebabnya hasil menu ni akan mengandungi bau bawang putih.

1 comment: