Followers

My Nuffnang

About Me

My photo
Saya Mrs Sallehudin a.k.a Mimis Ingin menjadi penulis belog tegar ~huu~ Mr. Sallehudin ialah suami saya yang dicintai :)

Time

Visitor


widget

Search This Blog

Powered By Blogger

Sunday, July 24, 2011

Cheese Cake & Blueberry Cheese Tart

Salam & Hye..
Pagi Ahad.. cuaca baik. sesuai kalau nak pergi picnic kat air terjun atau pergi mendaki kat Bukit Broga
Saya teringin nak pegi ke Bukit Broga tu tapi tak sampai-sampai lg ke sana. Dengar cerita kat area tu ada air terjun..  :)

Last nite.. try to baking somthing.. nak tau ape..??
CHEESE CAKE
berpandukan beberapa resepi tengok kat google & blog masakan, cuba jugak laa wat cheese cake nih. Sebelum ni dah biasa sangat wat chocolate cake. So ni 1st time wat cheese...

Saya combine biskut marry & biskut Digestives as a base..
And.. bla..bla..bla..

Lepas bakar sejukkan seketika. Kemudian masukkan dalam peti ais. Lebih kurang 20 minit aje masuk dalam peti ais sebab dah tak sabar nak rasa cake tu. Tapi tetibe terpikir.. cane nak kuarkan cake dari loyang? sebab cake tu melekat kat loyang... OMG!!
Sepatutnya guna aluminium foil kot kan.. baru senang nak kuarkan cake tu..

Finally, saya try tonggengkan loyang tu. Rasa macam ada keluar somthing.. huhu
My cheesecake hancur..  :(   So, saya potong dua bahagian. Yang tak hancur tu saya keluarkan pelan-pelan. Then hiaskan sikit dgn blueberry jelly.
 Rasa sikit... alamak.. macam tak sedap aje.. hmmm.. macam raasa tawar kot cheese tu. Sepatutnya ikut resepi kene letak jus lemon. Tapi saya xde jus tu so saya taruk aje orange paste. Sebab tu rasa x sedap kot kan?? huhu.. Hmm.. simpan aje lah dalam peti ais. Inform kat Mr. Sallehudin my cheesecake tak menjadi. Tapi dia cakap dia nak rasa jugak.. ok2.. laaa

Tapi pagi tadi kuarkan dari peti ais & try rasa sikit.. hmm.. sedap pulak. Cuma I think, tak cukup kaw kot ramuan cheese cake nih.. Perlu cubaan kali kedua. Whipping cream ada lagi. Whipping cream tu perlu gunakan dalam tempoh tiga hari selepas dibuka. Kali ni kene letak aluminium foil & jus lemon. Malam ni cuba wat sekali lagi lah. Tapi guna resepi yang lain pulak.

And.. my blueberry cheesetart menjadi.. hoyeyy!!  :)
Dulu penah wat skali tapi kulit tart tak menjadi.. Kulit tu selebet lain macam aje. So Im fade-up.
Kali ni buat.. oklaa jugak dari cubaan pertama dulu...

Orait.. nak continue wat cupcakes..  :)

No comments:

Post a Comment