Followers

My Nuffnang

About Me

My photo
Saya Mrs Sallehudin a.k.a Mimis Ingin menjadi penulis belog tegar ~huu~ Mr. Sallehudin ialah suami saya yang dicintai :)

Time

Visitor


widget

Search This Blog

Powered By Blogger

Friday, July 1, 2011

Pameran Pengantin || Stadium Melawati Shah Alam

Baru balik dari tengok Pameran Pengantin kat Stadium Melawati Shah Alam. Coolnyerr pegi ari Jumaat petang. Orang pun tak ramai. So boleh discuss with vendor dengan rasa senang hati. Yang penting boleh tanya macam-macam yg kita nak tau. Pendek kata semua informasi dapat lah.. Pastu boleh amik gambar tanpa ada gangguan.. hihihi...

Okies, cerita pasa gambar dulu. Sebenarnya byk pic yang we all snap kat pameran tu. Tapi semua gambar dalam camera Mr. Sallehudin. So ini aje pic yang dia baru email kat saya tadi.. huhu..


Pic 1: Tengok pelamin ni.. sweet kan. dah rasa macam pelamin Cinderella pulak. Nama vendor ni Khacak Boutique Bridal. Booth die uollss boleh cari kat area pintu masuk depan. tapi tak laa kat depan sangat..tapi area depan jugak lah (ape ayat aku nih..) Package die pun tak mahal sangat laa.. kira so and so jugak laa..


Pic 2: Huhu.. pic ni bukan apee.. Sebanarnye saya duduk cangkung macam tu sebab nak rasa alas carpet pelamin tu. hihi.. Nak tengok carpet jenis ape yang dia guna. Tapi carpet tu nipis aje dan ada bulu2 skit.. Tapi nak kata macam carpet pun tak jugak kot. Macam kain pun ada jugak. Kain yang tebal dan ada bulu2.. hihi.. kat mana die beli ehh..??


Pic 3: Ni saye amik gambo kat booth Kamarini Bridal. Saya minat laa baju putih tu. Uollss perasan tak yang rambu ramba kaler pink kat atas tu.. Cantik kan..  :)  Saya suruh Mr. Sallehudin tengok betul-betul sebab nanti boleh mintak tolong die wat pelamin tu. Kalau tak dapat wat pelamin ni kat rumah saya kat kampung nanti.. dapat wat pelamin ni kat majlis bertandang pun orait.. hihi...

Okies..  tujuan saya & Mr. Sallehudin gi pameran tu.. sesaje aje sbb nak mengisi waktu terluang sambil servey-servey harga untuk our wedding next year.. Insyallah. Checklist pertama yang saya nak servey ialah harga upah jahit baju nikah & sanding, upah make-up dan fotografi.

** Baju Nikah & sanding
Tak banyak vendor yang amik upah jahit baju. Kebanyakkan kene amik package dan dalam package tu include design baju baru. Tapi baju baru tu rental bukan lepas majlis kita yang punyer.. Saya nak tempah baju & finally nak simpan baju tu untuk wat kenangan. Tapi ada satu vendor nih Chahaya Cinta. Die amik upah jahit antara RM300 to RM600. Depends to design dan beading. Sekarang untuk pameran diorang ada promotion unuk Pakej Bertunang. Costume tunang || Pelamin Fresh Flower || 7 Dulang Hantaran || Make-up || Aksesori. Total package only RM1500. huhu.. ok kot kan. So sesape yang blojm tunang boleh terus bayar deposit kat vendor nih..  :)

** Make-up Artist (MUA)
Rate diorang semua lebih kurang sama aje. Antara RM700 to RM800 untuk dua sesi. Make-up for nikah and sanding. Then kite kene bayar untuk duit toll & minyak pula kalau mintak diorang kuar dari KL. Saya cadang nak cari MUA dari KL. Katakan total cost diorang ialah RM1000 (include make-up & transport). Then kalau ambil MUA kat area Bagan Serai / Parit Buntar, total dalam RM300 untuk dua sessi. Cuba bayangkan berapa banyak cost yang boleh jimat?? Cuma Im worried sikit laa takut MUA kat Bagan Serai tu mekap tak cantik. Tapi nanti saya kene pergi menapak kat setiap butik laa kot tengok rate & contoh mekap diorang.. huhu.. untuk tunang memang saya mekap sendiri sebab dua tahun dulu saya part-time wat wedding mekap :)

** Fotografi
Dalam banyak-banyak vendor, saya paling admirer hasil kerja lovetoryteller. Cantik tau hasil kerja diorang ni. Tapi saya tak decide lagi sama ada nak amik fotografi or not. Tapi mungkis YES kot. Dulu memang saya penah bayar booking deposit untuk indoor & outdoor fotoshoot dengan Klasik Bridal. Thats one untuk ala-ala pre-weds boleh kot kat... tapi fotografi untuk hari kejadian kenduri.. tak kan tak nak ambik gambar kot kan..?? huhu.. Takpe.. kene fikir lagi tu. Saya ada tempoh setahun untuk fikir.

Huahua.. jalan-jalan lagi singgah pulak kat booth QarmaSutra. Cantik booth diorang. And diorang pun sponser pelamin kat main stage tu. Kalau korang pergi sana nanti boleh laa tengok ye..  :) Diorang ni provide decoration untuk dais, hall decoration, hantaran & candy buffet. Saya dapat cupcakes free  :)

Pastu singgah pulak kat booth catering Jalal Yusuf Wedding Planner. Siap food testing lagi. hikhik.. Ayam masak merah diorang sedap. Cuba korang pergi rasa nanti.. Dalca daging pun sedap. Tapi macam kuat sangat bau rempah tu. hihihi.. Saya sibuk makan, Mr. Sallehudin sibuk ambik pic candid saya.. huhh..

Dapat lagi makan free tau  :) makan chocolate. Booth choc ni kat pintu luar. Dia satu-satunyer yang ada choc fountain. Juz tanyer how much the rental untuk choc fountain nih? RM50 per day.. hmmm dia bagi skali chocolate. Hmm.. tengah fikir nih. Nak sewa ke or beli aje mesin tu. Kalau beli.. nanti boleh wat rental kat orang lain to sesape yg berminat. Pastu saya pun boleh jugak wat promotion kat booth cupcakes. FYI, saya selalu buka booth cupcakes kat flea market. hihi [sempat nak promote lagi]

To B2B yang planning nak gi mane-mane pameran minggu ni & minggu depan.. good luck yer. Semoga dapat ape yg dicari. Saya pun planning nak pegi kat Wangsa Walk. Sebab kat situ pun ada pameran jugak minggu ni..  :)

No comments:

Post a Comment